Blog

Diagnostyka SGW opis zagadnienia.

Diagnostyka  SGW  w samochodach za pomocą autoryzowanych urządzeń diagnostycznych takich jak profesjonalna linia diagnostyczna Thinktool produkowana przez Thinkcar. 

 

Diagnostyka SGW w samochodach odnosi się do diagnostyki systemów zabezpieczeń pojazdów, które korzystają z Security Gateway (SGW). Jest to moduł zabezpieczający, wprowadzony głównie w nowoczesnych pojazdach, aby chronić systemy elektroniczne i komunikacyjne przed nieautoryzowanym dostępem. SGW działa jak firewall, blokując nieautoryzowane urządzenia diagnostyczne przed ingerencją w systemy samochodowe, a jednocześnie pozwala autoryzowanym serwisom na wykonywanie pełnej diagnostyki.

Dlaczego wprowadzono SGW?

SGW zostało wprowadzone, aby zwiększyć bezpieczeństwo pojazdów w związku z rosnącą liczbą ataków hakerskich na systemy samochodowe. Nowoczesne pojazdy posiadają wiele modułów elektronicznych (ECU - Electronic Control Units), które komunikują się ze sobą przez magistrale CAN (Controller Area Network). Zabezpieczenia te mają chronić przed nieuprawnionym dostępem, np. przy korzystaniu z interfejsu OBD-II (On-Board Diagnostics) w celu modyfikacji parametrów samochodu.

Kluczowe aspekty diagnostyki SGW w samochodach:

  1. Autoryzowany dostęp do systemu diagnostycznego:

    • Aby uzyskać dostęp do systemów samochodu przez SGW, wymagany jest specjalny kod autoryzacyjny lub certyfikat, który potwierdza, że narzędzie diagnostyczne jest zaufane i ma prawo do przeprowadzenia pełnej diagnostyki.

    • Producenci samochodów udostępniają narzędzia diagnostyczne, które mogą uzyskać dostęp do SGW, ale w niektórych przypadkach, dostęp wymaga zalogowania się do serwisowych systemów online producenta.

  2. Komunikacja z SGW:

    • Diagnostyka z SGW zaczyna się od nawiązania komunikacji z modułem SGW przez interfejs OBD-II lub inny dedykowany port diagnostyczny.

    • Jeśli urządzenie diagnostyczne nie jest autoryzowane, dostęp do niektórych funkcji systemów pojazdu, takich jak sterowanie silnikiem, ABS, poduszki powietrzne czy systemy wspomagania kierowcy (ADAS), może być ograniczony lub całkowicie zablokowany.

  3. Diagnostyka za pomocą narzędzi producenta:

Urządzenia diagnostyczne THINKCAR z oficjalnej europejskiej dystrybucji też posiadają autoryzacje i możliwość diagnostyki za pomocą autoryzacji do sytemu SGW. Ważne jest aby urządzenie było kupione z autoryzowanej dystrybucji w danym kraju od autoryzowanego dystrybutora ThinkCar.

  • Autoryzowane narzędzia diagnostyczne, takie jak np. FCA WiTECH, Mercedes XENTRY, BMW ISTA, posiadają pełny dostęp do SGW po zalogowaniu się do systemów producenta. Te narzędzia mogą:

    • Odczytywać kody błędów (DTC – Diagnostic Trouble Codes) z różnych modułów w pojeździe.

    • Przeprowadzać testy systemów i modułów (np. testy poduszek powietrznych, systemów silnika, ABS).

    • Aktualizować oprogramowanie i moduły.

    • Resetować błędy i kodować nowe komponenty.

  • Każdy producent ma własny zestaw narzędzi diagnostycznych, które współpracują z SGW.

  1. Urządzenia diagnostyczne innych firm:

    • Niektóre firmy trzecie opracowały urządzenia diagnostyczne, które mogą omijać lub autoryzować się w SGW. Przykładem są urządzenia dedykowane do marek FCA (Fiat Chrysler Automobiles), które mogą uzyskać dostęp do SGW po odpowiednim logowaniu.
      Seria diagnostyczna Thinktool wszystkie urządzenia są autoryzowane.

    • Alternatywnie, dostępne są także narzędzia umożliwiające „odblokowanie” SGW, jednak może to naruszać gwarancję producenta lub prowadzić do ograniczeń prawnych różnego rodzaju obejścia kable.

Przykładowy proces diagnostyczny w pojazdach z SGW:

  1. Podłączenie narzędzia diagnostycznego: Serwisant podłącza autoryzowane narzędzie diagnostyczne (np. przez OBD-II) do pojazdu.

  2. Autoryzacja SGW: Narzędzie diagnostyczne komunikuje się z SGW i żąda dostępu do systemów pojazdu. Wymagane jest wprowadzenie odpowiedniego kodu lub certyfikatu autoryzacyjnego.

  3. Przeprowadzenie diagnostyki: Po uzyskaniu autoryzacji, technik ma pełny dostęp do systemów pojazdu, może przeprowadzić diagnostykę, odczytywanie błędów, testowanie systemów oraz ich programowanie.

  4. Raportowanie i naprawa: Na podstawie zebranych informacji serwisant wykonuje niezbędne naprawy lub aktualizacje, po czym resetuje błędy w systemach.

Problemy z SGW:

  • Ograniczenia dla niezależnych warsztatów: SGW wprowadza ograniczenia w diagnostyce pojazdów przez nieautoryzowane serwisy, co może utrudniać diagnostykę i naprawy w niezależnych warsztatach.

  • Koszt dostępu do narzędzi diagnostycznych: Autoryzowane narzędzia są często kosztowne i wymagają stałych subskrypcji, co zwiększa koszty obsługi pojazdów dla niezależnych mechaników.

Podsumowanie

Diagnostyka SGW w samochodach polega na autoryzowanym dostępie do systemów pojazdu za pomocą odpowiednich narzędzi diagnostycznych. SGW chroni przed nieautoryzowanym dostępem do systemów, co zwiększa bezpieczeństwo, ale może stanowić wyzwanie dla niezależnych warsztatów, które nie mają dostępu do narzędzi i certyfikatów producenta.

Zanim zdecydujesz się na tańsze urządzenie innego producenta nie koniecznie autoryzowane a myślisz o przyszłości rozwoju swojej firmy zastanów się czy będzie to dla ciebie korzystne w perspektywie czasu.  Urządzenia globalne nie będą posiadały autoryzacji na terenie UE w zakresie dostępu do bramek SGW !!! 

Formularz kontaktowy

Informujemy, iż odpowiedź na Państwa pytanie zostanie udzielona przez firmę P.W. "TOMICAR" MARIUSZ TOMASZEWSKI na podany adres e-mail. Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez firmę P.W. "TOMICAR" MARIUSZ TOMASZEWSKI dla celów udzielenia odpowiedzi. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do uzyskania odpowiedzi. Administratorem danych jest firma P.W. "TOMICAR" MARIUSZ TOMASZEWSKI.

Kontakt

ADRES
Kalinowa 1, 63-714 Smoszew
TELEFON
789 431 141